loading...

نیو دانلود|New Download

با سلام امروز برایتان نقد و بررسی بازی DIABLO 3 را گذاشتم نظر یادتون نره ناشر: Blizzard Entertainment سازنده: Blizzard Entertainment سبک: Action Role-Playing پلتفورم

با سلام امروز برایتان نقد و بررسی بازی DIABLO 3 را گذاشتم نظر یادتون نره

  • ناشر: Blizzard Entertainment
  • سازنده: Blizzard Entertainment
  • سبک: Action Role-Playing
  • پلتفورم ها: PC
  • تاریخ انتشار: May 15, 2012


گویند بهشت باشکوه ترین و والاترین مکان در جهان هستی است ولی وای به آن روزی که بهشت با آن همه عظمت به لرزه درآید! براستی کیست که توانایی و جرات تجاوز به این حریم را داشته باشد؟ Diablo برای بار دیگر برگشته تا اینبار با یک حمله اساسی کار ناتمام خود را پایان بخشد و تمامی جهان هستی را به زیر سلطه خود فرو برد، باید دید آیا در این راه موفق خواهد بود یا قهرمان ناشناس قصه ما او را در این مسیر نافرجام خواهد گذاشت.

سال پیش دنیای RPG با ورود Diablo وارد عرصه جدیدی شد، المان ها و عناصر جدیدی که Diablo به این سبک اضافه کرد، خود به تنهایی برای تعریف یک "سبک" کافی بود. موفقیت و فروش بالای نسخه اول راه را برای ساخت نسخه دوم هموار کرد و پس از چهار سال Blizzard نسخه دوم این عنوان را عرضه کرد که همانند نسخه اول با استقبال زیاد مخاطبان روبرو شد و توانست نام خود را در لیست "پرفروش ترین عناوین PC کل تاریخ" به ثبت برساند. نسخه سوم این عنوان تلاش دارد به موفقیت های نسخه های قبلی افزوده و درعین حال طرفداران قدیمی خود را نیز راضی نگه دارد که می توان گفت تا حدودی در این امر موفق بوده است.
 


بیست سال پس از اتفاقات نسخه دوم، بار دیگر شیاطین و موجودات پلید برای نابودی زمین بازگشته اند؛ Tyreal (فرشته عدالت) پس از اطلاع از این مساله از فرمانروای خود درخواست می کند که به مردم زمین کمک کند و وقتی با مخالفت او روبرو می شود حریم بهشت را شکسته و به عنوان انسانی معمولی برای کمک به افراد بیگناه به سمت زمین فرود می آید. در آن سوی داستان Leah و دایی پیرش که جزء شخصیت های محوری داستان بازی به حساب می آیند مشغول انجام تحقیقاتی درباره حمله شیاطین و نحوه نجات زمین هستند. شخصیت اصلی داستان نیز در همین حین به جریانات بازی پیوند می خورد. این قهرمان ناشناس گویی هدفی به جز نجات دنیا در سر ندارد و چیزی برای خودش نمی خواهد. او باید در مسیر شکست Diablo ابتدا روح Blelial و Azmodan، دو تن از شیاطین سه گانه را در Black Soul Stone به دام بیاندازد و سپس به جنگ شیطان اصلی برود، اما آیا همه چیز به همین سادگی پیش می رود؟ کشف این مساله بر عهده خودتان است.

داستان بازی پیچیدگی های لازم برای عناوین این سبک را ندارد و قصد دارد این کمبود را بوسیله CGها جبران کند. همچنین دیگر خبری از آن جو تاریک و سیاه نسخه های اول و دوم نیست و از این نظر می توان گفت بازی روح خود را به شیطان باخته است! کیفیت CG های بازی در ابتدا چه از نظر بصری و چه از نظر بیانی بسیار بالاست اما به تدریج رو به افول می رود و داستان کاملاً پیش بینی شده به پایان می رسد و البته راه را برای عرضه یک بسته الحاقی همانند نسخه های قبلی باز می گذارد.

هسته گیم پلی Diablo III برگرفته از دو نسخه اول بازیست، اما کماکان تغییرات مثبت و منفی زیادی در آن ایجاد شده است. گیم پلی بازی همانند نسخه قبلی پویا و سریع است؛ شما باید با گرفتن ماموریت از افراد مختلف عازم مکان های متفاوت شده و دشمنان را از بین ببرید و در این راه می توانید با ورود به سیاهچال های عمیق و نابود کردن دشمنان قویتر، آیتم های با ارزش و مهارت های جدید کسب کنید.
 


با گرفتن مقداری مشخص Experience Point سطح کاراکتر شما یک Level بالاتر می رود و بازی بطور اتوماتیک و با توجه به نوع کاراکتر، سطح قدرت، چابکی، میزان عمر و Intelligence کاراکتر را بالا می برد. این تغییر برخلاف دو نسخه قبلی که بازیکن را در انتخاب میزان افزایش هر خصیصه آزاد می گذاشت، باعث کاهش تنوع و انعطاف پذیری در ساخت کاراکترها شده و به نوعی باعث آسان شدن بیش از حد بازی می شود، چیزی که طرفداران قدیمی بازی اصلاً از آن راضی نیستند. پس از هر چند Level up، قابلیت های جدیدی برای هر کاراکتر آزاد می شود، در مجموع 6 قابلیت برای هر کاراکتر وجود دارد که دوتای آنها بر روی کلیک راست و چپ (Attack اصلی) موس پیاده شده و بقیه بوسیله دکمه های کیبورد قابل استفاده می باشند. همچنین سه Slot برای انتخاب قابلیت های ثابت کاراکتر وجود دارد که از Level یک تا شصت آزاد شده و قابل انتخاب می باشند.

عنصر جدیدی که به بازی اضافه شده سنگ های Rune است که هرکدام به شکل متفاوتی باعث ارتقاء یا بهینه سازی قابلیت های کاراکتر می شود. برای هر قابلیت 6 سنگ Rune وجود دارد که با ارتقاء به Levelهای بالاتر به تدریج آزاد می شوند. انتخاب این Runeها با توجه به نحوه بازی و آیتم ها می تواند بازده کاراکتر را به حداکثر خود برساند و همچنین از تکراری شدن بازی تا حد زیادی بکاهد.

هر کلاس استایل مبارزه ای خاص خود را دارد؛ Barbarian به قلب دشمنان حمله کرده و با قابلیت های گروهی دشمنان را یه بکباره نابود می کند. Witch Doctor با ساخت و پشتیبانی از موجودات سمی میدان نبرد را از دور کنترل می کند. Monk با استفاده از چابکی و کمبوهای سریع خود را به دشمنان رسانده و به سرعت آنها را از بین می برد. Wizard با استفاده از جادوهای مختلف دشمنان را کند یا گرفتار میکند و Demon Hunter نیز با استفاده از مهارت های تیر و کمان دشمنان را از پای در می آورد.
 


یکی از مهمترین و بارزترین نکات مثبت سری Diablo آیتم های تصادفیست که سر راه بازیباز قرار می گیرد. پس از نابودی هر دشمن، به صورت تصادفی آیتم و میزانی طلا بر روی زمین می افتد و با توجه به Level کاراکتر و درجه دشواری بازی کیفیت این آیتم ها تغییر خواهد کرد. آیتم های بازی به چهار دسته اصلی تقسیم می شوند:

آیتم های معمولی: این دسته از آیتم ها هیچ گونه خاصیتی نداشته و به وفور در بازی یافت می شوند و از ارزش پایینی برخوردارند.

آیتم های جادویی: این آیتم ها از خصوصیات مختلفی بهره می برند که باعث بالا رفتن سطح برخی از خصیصه های کاراکتر می شود و معمولاً در نبرد با دشمنان قوی بدست می آیند.

آیتم های Rare (با ارزش): این دسته آیتم ها خصوصیات بهتری نسبت به آیتم های جادویی داشته و از ارزش بسیار بالایی برخوردارند و فقط در نبرد با دشمنان سرسخت بدست می آیند.

آیتم های افسانه ای: این آیتم ها در بازی بسیار کمیاب هستند و در درجه های سختی بالا و Levelهای بالا بدست می آیند و از خصوصیات بهتر و بیشتری نسبت به آیتم های Rare برخوردارند.

همچنین می توان با بازیافت آیتم های جادویی و Rare نزد آهنگر، موارد مورد نیاز برای ساخت آیتم های بهتر را فراهم آورد. هرچه سطح آهنگری بالاتر باشد آیتم های با کیفیت تری برای ساخت موجود است. خصوصیات هر آیتم نیز بصورت تصادفی ایجاد شده و همیشه وابسته به نیاز کاراکتر شما تعیین نمی شود.

در طول بازی با آیتم های سایر کلاس ها نیز برخورد خواهید کرد که می توانید آنها را برای سایر کاراکترهای خود ذخیره کنید یا در قسمت Auction House به فروش بگذارید. Auction House مکانی برای خرید و فروش انواع آیتم و لوازم مورد نیاز برای ساخت و ارتقاء آهنگری و جواهرسازی است و می توان انواع آیتم مورد نیاز برای هر کاراکتر را در این قسمت پیدا کرد. برخی از آیتم ها دارای یک یا دو جای خالی برای قرار دادن الماس می باشند؛ این الماس ها که خود انواع مختلفی دارند بسته به نوع آیتم خاصیت های مختلفی را به آن اضافه می کنند.
 


آیتم های بازی پس از مرگ کاراکتر 10% از کارایی خود را از دست داده و اگر این اتفاق چند بار پشت سر هم بیافتد ممکن است شکسته شده و نیاز به تعمیر داشته باشند که فروشنده های اطراف بازی با گرفتن هزینه ای، آیتم های شما را تعمیر خواهند کرد و امکان خرید آیتم های با ارزش از فروشنده های مختلف نیز میسر است.

از نظر تصادفی بودن، آیتم های بازی بسیار متنوع هستند و آیتم تکراری به ندرت یافت می شود که این خود ارزش چند باره بازی کردن بازی را بسیار بالا می برد. در Levelهای بالا وجود آیتم های معمولی کاملاً بیهوده است و عملاً غیر از اینکه جلوی دست بازیباز را بگیرند به هیچ دردی نمی خورند. برخی آیتم ها که در محیط بازی با قیمت های بسیار بالا ساخته یا فروخته می شوند، در Auction House بازی با قیمت های خیلی پایین به فروش می رسند که این خود بازیکن را از ارتقاء سطح جواهرسازی یا آهنگری دلسرد می کند.

سختی بازی بر اساس مرحله های بازی نیست و بستگی به Level بازیکن و درجه سختی انتخابی دارد. بازی روی درجه های سختی Hell و Inferno بسیار سخت و چالش برانگیز است و بازیکن را وادار به چینش تاکتیک و آیتم های مناسب می کند. تنوع دشمنان بازی نیز از نظر بصری و نحوه مبارزه فوق العاده است و در درجه های سختی بالا به قابلیت های آنها اضافه می شود که این خود یکی از نکات مثبت بازی به شمار می رود. دشمنان از نظر سختی به سه حالت کلی تقسیم می شوند؛ دشمنان معمولی، دشمنان آبی، دشمنان طلایی که دو دسته آخر از قابلیت های مرگباری برخوردارند و در صورت نابودی، آیتم های بهتری Drop می کنند.

مراحل بازی نیز همانند آیتم ها و دشمنان به صورت تصادفی طراحی و چیده می شوند؛ ممکن است شما در همان ابتدا به هدف مورد نظر برخورد کنید یا مدت طولانی در نقشه سرگردان شوید تا محل مورد نیاز را پیدا کنید. گاهی اوقات برای از بین بردن دشمنان می توانید از عناصر محیطی نظیر گل های سمی، سنگ های فرو ریزنده، بشکه های آتش و ... استفاده کنید و می توان با نابود کردن جعبه ها، بشکه ها، سنگ ها و ظرف های سفالی نیز طلا بدست آورد.
 


بازی از اینترنت برای ذخیره لحظه به لحظه روند بازی استفاده می کند و همچنین تمامی آیتم ها، مرحله ها، دشمن ها و ... توسط سرورهای Blizzard بارگزاری می شوند. در نگاه اول شاید این یک پیشرفت به نظر آید اما مشکلات این بخش به حدی زیاد است که صدای اکثر طرفداران بازی را درآورده است. به دلیل هجوم زیاد افراد در روزهای اول، سرورهای Blizzard با مشکل مواجه شده و اکثر افراد عمدتاً با لگ، تاخیر یا قطع شدن اتصال بازی مواجه شده اند. پس از سالها تاخیر همه انتظار دارند تا با یک محصول کامل و بی نقص روبرو شوند و این توقع از Blizzard می رفت که حداقل قبل از عرضه بازی شرایط را سنجیده و سرورهای قوی تری برای بازی تعبیه کند.

بخش چند نفره بازی همچنان یکی از لذت بخش ترین قسمت های بازیست. در این بخش بازیکن ها به تعداد دو الی چهار نفر به یکدیگر Join شده و مراحل بازی را طی می کنند. کشتن برخی از باس ها در درجات سختی بالا عملاً بدون کمک بازیکنان دیگر امکان پذیر نمی باشد. از دیگر ویژگی این بخش این است که هر بازیکن آیتم و طلای مخصوص به خودش را غارت می کند و دیگر لازم نیست بر سر برداشتن آیتم ها دعوا یا عجله کرد. مبارزات PvP در آینده نزدیک به بازی اضافه خواهند شد که ارزش انجام چند باره آن را برای پیدا کردن آیتم های بهتر و نبرد با بازیکن های دیگر بالا خواهد برد.

Diablo III در ابتدا قرار بود از موتور Havok برای پردازش گرافیک استفاده کند اما بعدها Blizzard تصمیم گرفت که از یک موتور سفارشی برای این عنوان استفاده کند و با توجه به اینکه بازی از سال ها قبل در دست ساخت بوده، نباید انتظار گرافیک خیلی بالا از آن داشت. گرافیک تکنیکی بازی نسبت به عناوین روز در سطح متوسطی قرار دارد و چندان راضی کننده نیست. علاوه بر این، به سخت افزاری نسبتاً قوی احتیاج داشته و حجم زیادی از حافظه Ram و CPU کامپیوتر را درحین اجرا اشغال می کند. جزئیات محیط نسبتاً بالاست و بازی از رنگ آمیزی و طراحی هنری خوبی بهره می برد. به لطف موتور بازی، تخریب پذیری محیط و اجسام بسیار واقع گرایانه به نظر می رسد و افکت های مربوط به جادوها و قابلیت های هر کاراکتر و کلاس نیز بخوبی طراحی شده اند.
 


یکی از نقاط قوت نسخه دوم بازی موسیقی مسخ کننده آن بود، به طوری که بعد از چندسال هنوز بعضی از قسمت های آن مدام در ذهنم تداعی می شود. با جدا شدن Matt Uelmen (نوازنده موسیقی نسخه اول و دوم) از Blizzard انتظار می رفت که دیگر خبری از آن موسیقی های روح نواز نباشد. موسیقی های بازی در سطح مطلوبی قرار دارند و با جو بازی هماهنگی دارند اما به شکلی نیستند که در خاطر بازیکن ماندگار شوند و فقط برای خالی نبودن عریضه در بازی گنجانده شده اند. درعوض صداگذاری کاراکترها و دیالوگ ها همگی عالی و بی نقصند و گفتگوهایی که بین شخصیت اصلی و کاراکترهای دنبال کننده رخ میدهد جالب و شنیدنی است.

با گذشت این همه سال، پیدا کردن عنوانی که بتواند کاملاً به ریشه های خودش پایبند بماند بسیار دشوار است. Diablo III نیز شاید آن چیزی نباشد که 12 سال برای آن انتظار کشیده ایم، اما می توان گفت در چند قدمی آن قرار دارد. با این وجود Diablo III جزء برترین عناوین نسل جدید برای PC می باشد و تجربه آن به همه طرفداران قدیمی و افرادی که به تازگی با آن آشنا شده اند توصیه می شود.
 

امتیازات:
گیم پلی: 8
گرافیک: 8
نوآوری: 9
صداگذاری: 8
جذابیت: 10
امتیاز کل: 8.5


Even in the heart of heaven , Angels can still feel Fear

امیررضا بازدید : 956 پنجشنبه 18 خرداد 1391 زمان : 23:59 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری